Estadisticas y contadores web gratis
Estadisticas Gratis

dijous, 10 de juny del 2010

Educació crea una aristocràcia administrativa


La nova Llei d'Educació de Catalunya, aprovada l'any passat entre una gran oposició de la comunitat educativa, establia un capítol sencer dedicat a  una nova "Agència d'avaluació i prospectiva, un organisme autònom que havia d'encarregar-se d'avaluar el sistema educatiu, tot prenent el paper que feia, fins al moment, el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu.
Una vegada presentat el projecte de decret d'aprovació dels estatuts de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva, fa alguns mesos, i que s'està discutint en el Consell Escolar de Catalunya, bona part de les sospites generades durant la gestació de la Llei, s'acompleixen. L'esmentat projecte  configura una agència que funciona amb paràmetres d'empresa privada, tot i la seva titularitat pública, o el que és el mateix, una empresa privada els càrrecs de la qual són nomenats políticament, en un sistema que recorda les empreses privades dels antics monopolis estatals com Telefónica o Repsol. Això, per exemple, permet obtenir remuneracions més altes o saltar-se mecanismes de control públic, molt en la línia del que succeeix amb les fundacions com l'emblemàtic cas del Palau de la Música.
Tanmateix, en aquest projecte de decret, el Departament d'Educació estableix un seguit d'activitats que escapen a un control d'objectivitat, permetent que sigui aquesta agència híbrida públic-privada, a donar acreditacions per poder avaluar (art. 9). En l'àmbit universitari, i mitjançant l'Agència de Qualitat Universitari, aquesta capacitat d'emetre acreditacions per poder exercir com a professor universitari està essent utilitzada com a eina de control polític, perquè s'han conegut nombrosos casos en els quals s'ha negat idoneïtat a candidats reconeguts internacionalment, que no comptaven amb el vist-i-plau de determinades opcions polítiques.
Tanmateix, la meitat del projecte de decret (arts. 17 al 34) va destinada a regular els òrgans de govern i direcció de l'esmentada agència i el règim de personal. Evidentment, el Consell Rector és nomenat a dit per l'administració, és a dir, en qualitat de càrrecs de confiança, dotant d'un organigrama que supera, a bastament, el Consell Superior d'Avaluació que derogarà aquest decret. A aquest Consell Rector, on s'espera que hi vagin "persones de reconegut prestigi", encara que molt probablement afins a determinats partits, es podrà contractar privadament a bona part del personal, sense mecanismes de selecció objectius. De la mateixa manera, i tenint en compte que l'Agència es regirà pel dret privat, podrà contractar serveis sense les garanties jurídiques que condicionen tota activitat a qualsevol entitat pública. En resum, com ve succeint en una tendència creixent dins de la politització i privatització progressiva de l'administració pública, la principal preocupació dels legisladors és establir una mena d'aristocràcia administrativa entre persones afins a determinats partits polítics que concentraran bona part de la despesa pública, amb capacitat arbitrària per contractar personal afí sense haver de passar pel sistema d'oposicions.


Estadisticas y contadores web gratis

Contadores Gratis

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada